Tuesday, April 22, 2008

Kasih-Mu Tidak Bertepi....



Tadi ketika singgah di rumah teman Qiraat, saya segera meminta izin untuk menunaikan solat Jama' Zohor dan Asar. Setelah selesai mengangkat wudhu', saya terus ke bilik solat yg dipelawanya tadi. Sambil memperbaiki lipatan tudung agar kemas dan selesa, saya menliti ruang bilik sederhana itu. Kemas dan tersusun rapi. Di dindingnya tertampal beberapa poster tazkirah berbahasa Arab. Satu persatu saya teliti. Yang agak kurang faham saya abaikan. Bimbang kerana khusyuk meneliti, saya jadi melengahkan sembahyang. Tetapi poster terakhir yg saya pandang, memaut mata dan hati saya. Saya terpana dengan *Hadis Qudsi yg tertera di situ. Hadis yg diriwayatkan oleh Imam Muslim itu berbunyi:

Nabi saw. bersabda : "Allah Ta'ala berfirman : "Aku menurut sangkaan hambaKu kepadaKu, dan Aku bersamanya apabila ia ingat kepadaKu. Jika ia ingat kepadaKu dalam dirinya maka Aku mengingatnya dalam diriKu. Jika ia ingat kepadaKu dalam kelompok orang-orang yang lebih baik dari kelompok mereka. Jika ia mendekat kepadaKu sejengkal maka Aku mendekat kepadanya sehasta. jika ia mendekat kepadaKu sehasta maka Aku mendekat kepadanya sedepa. Jika ia datang kepadaKu dengan berjalan maka Aku datang kepadanya dengan berlari-lari kecil".

Tiba-tiba rasa sayu menerpa memenuhi segenap ruang perasaan saya. Betapa saya terlalu mengharap bimbingan-Nya, saya terlalu memerlukan-Nya. Sungguh tiada lagi dalam hidup ini tempat bergantung melainkan Dia. Dia-lah yg selalu mendengar rintihan saya, menghitung sekian banyak titis air mata saya yg gugur, bahkan Dia-lah yang sentiasa memberikan yg terbaik dalam setiap pilihan yg dibuat. Dia Maha Penyayang.

Seringkali saya berasa kesepian dalam perjalanan ini. Ditambah dengan kekeliruan, keresahan yg tidak pernah sudah. Rupanya telah lama saya melupakan bahawa Dia sentiasa ada menemani dan melorong saya ke arah matlamat yg telah saya pasakkan di sanubari. Lantas, saat itu jg saya pasrahkan segala urusan di dunia ini dan di akhirat nanti.

Sesungguhnya kehidupan ini adalah satu perjalanan menyucikan hati... Ya Allah, aku ingin sekali bertemu-Mu dengan hati yg sejahtera... Sucikanlah hatiku ini... Ameen...

0 ulasan: