Tuesday, October 21, 2008

الفرقان Al-Furqon


Sekadar perkongsian maklumat dengan kawan2... Al-Quran merupakan kitab Samawiy yang terakhir diturunkan oleh Allah taala untuk memberi petunjuk kepada manusia. Dengan al-Quran maka berakhirlah silsilah wahyu dan berhentilah pengutusan rasul. Allah taala menurunkan al-Quran dengan kebenaran dan tiada dusta padanya. Itulah hakikat yang mesti diyakini oleh seorang muslim secara tuntas berdasarkan firman Allah taala:


وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَمُهَيْمِناً عَلَيْهِ فَاحْكُم بَيْنَهُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ وَلاَ تَتَّبِعْ أَهْوَاءهُمْ عَمَّا جَاءكَ مِنَ الْحَقِّ لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجاً وَلَوْ شَاء اللّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَـكِن لِّيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُم فَاسْتَبِقُوا الخَيْرَاتِ إِلَى الله مَرْجِعُكُمْ جَمِيعاً فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ

48 . Dan Kami turunkan kepadamu Kitab (Al-Qur'an) dengan membawa kebenaran, untuk membenarkan Kitab-kitab Suci yang telah diturunkan sebelumnya dan untuk mengawasinya. Maka berhukumlah di antara mereka dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah (kepadamu), dan janganlah engkau mengikut hawa nafsu mereka (dengan menyeleweng) dari apa yang telah datang kepadamu dari kebenaran. Bagi setiap umat di antaramu, Kami tetapkan satu Syariat dan jalan yang terang. Dan kalau Allah menghendaki nescaya Ia jadikan kamu satu umat, tetapi Ia hendak menguji kamu terhadap pemberian-Nya kepadamu. Oleh itu berlumbalah kamu membuat kebaikan. Kepada Allah jualah tempat kembali kamu semuanya, maka Ia akan memberitahumu apa yang kamu berselisihan padanya. [al-Ma'idah:48]

Memandangkan al-Quran mengakhiri punurunan wahyu, lantaran itulah ia di sifatkan sebagai mengawasi kitab-kitab yg terdahulu. Mengawasi dalam erti kata menyatakan kebenaran yang terkandung dalam kitab-kitab tersebut dan mendedahkan kebatilan yang menyerupai penyelewengan, kesamaran mahupun perubahan yang cuba dilakukan oleh tangan orang-orang kafir. Dengan kata lain, ia menjadi saksi, membenarkan, memelihara, menghukum dan menjaga isi kandungan asli kitab-kitab samawiy dari campurtangan manusia.

Bahkan al-Quran juga dinamakan al-Furqon iaitu yang membezakan di antara kebenaran dan kebatilan.
Oleh yang dimikian, Allah memelihara al-Quran dengan sesempurna pemeliharaan. Tidak mungkin diselewengkan atau digubal. Firman Allah taala:


إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ

9 . Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan Al-Qur'an, dan Kamilah yang memelihara dan menjaganya. [al-Hijr:9]

لَا يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ تَنزِيلٌ مِّنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ

42 . Yang tidak datang kepadanya (al-Qur?an) kebatilan baik dari depan maupun dari belakangnya, yang diturunkan dari (Tuhan) Yang Maha Bijaksana lagi Maha Terpuji. [Fussilat:42] Berbekalkan dengan kebenarannya, maka al-Quran menyaksikan bahawan kitab Taurat, Injil dan Zabur adalah benar belaka -sebelum diselewengkan- dan kenyataan ini akan terus kekal.


Wallahua'lam...

0 ulasan: