Saturday, August 2, 2008

Cerita Kawan...

Suatu hari saya ditanya oleh seorang sahabat: "Ukhti, macam mahu jadi istiqomah?"


Agak lama juga saya memikirkan jawapannya kerana saya mengira diri saya bukan tergolong dari kelompok yang istiqomah. Jadi bagaimana mungkin saya boleh memberikan saranan kepada sahabat saya ini? Blog saya yang suram dan sepi ini sudah cukup membuktikannya.


Walau bagaimanapun, saya tidak mahu membiarkan soalan sahabat saya itu sepi tanpa jawapan kerana ia sangat menyakitkan. Juga saya tidak mahu mengecewakannya.



"Yang pertama, istiqomah itu ialah ketetapan hati yang dicampakkan oleh Allah taala kepada hamba-hamba yang dipilih oleh-Nya. Jadi mohonlah kepada Allah agar dipilih menjadi hambanya yang istiqomah."


"Yang kedua, anda perlu punya seorang teman yang sentisa mendorong ke arah kebaikan."


Ringkas saja. Cuma 2 tips yang saya berikan. Mudah-mudahan ia memberikan sedikit kekuatan untuknya mengatur langkah kehadapan. Dalam hati saya mendoakan.

0 ulasan: