Wednesday, October 8, 2008

Pentingkah Akhlak Dalam Berjemaah?


Nampaknya senario politik dewasa ini semakin hangat. Seringkali ana dapati perbezaan pandangan yg berlaku kalangan pimpinan jemaah. Sememangnya diakui bahawa ini adalah lumrah. Manusia dalam soal menanggapi kebenaran pasti tidak pernah sepakat. Bahkan perbezaan pendapat yang diurus dan dijana dalam kondisi yg sihat mampu menghasilkan pendapat yg bernas. Itulah yg dimaksudkan oleh Nabi s.a.w. dalam ucapan Baginda: "Perbezaan pandangan dikalangan umatku adalah Rahmat".

Jadi bagaimana nak melahirkan individu yg berkhilaf dalam kondisi yg sihat sehingga ia menjadi rahmat kepada jema'ah bukan ujian atau musibah?

Dalam soal melontarkan pandangan, kadang-kadang kita terlalu ghairah hingga terlupa memerhatikan adab-adab dan akhlaknya supaya tindakan kita itu tampak cantik dan indah. Lebih-lebih lagi dalam situasi musuh yg sentiasa mengintai mencari kelemahan, sepatutnya perkara ini perlu ditekankan. Bila pandangan diluahkan pada saluran (akhlak) yg salah maka ia akan dijadikan modal oleh musuh untuk membedil dan membedal jemaah Islam. Akhirnya rahmat jadi ujian kita jg yg rugi.

Apa pentingnya adab dan akhlak dalam jemaah ni? Jawapannya sangat penting! Kerana adab dan akhlak inilah yg membezakan kita dengan parti lawan. Kalau kita tidak menjaga nilai akhlak ini siapa kita dengan mereka? sama saja 2x5.

Kita yg mewarisi perjuangan Rasulullah s.a.w. perlu sedar, baginda diutus untuk meyemai dan menyempurnakan akhlak mulia di kalangan umat manusia. Makanya marilah sama-sama kita usahakan. Sesungguhnya Allah menilai perbuatan kita walau sebesar zarah. Allahummaghfirlana zunubana!

5 ulasan:

Anonymous said...

haha.

Anonymous said...

i think you add more info about it.

Anonymous said...

help me.

Anonymous said...

im your favorite reader here!

Anonymous said...

yeah! its much better,