Wednesday, May 21, 2008

Hakikat Cinta Hakiki...


Oh, saya tak tahu bagaimana nak mulakan penulisan tajuk yang saya pilih ini. Entah kenapa bayang-bayang persoalan cinta yang hadir. Mungkin kerana saya ini umpama musafir kelana dalam sebuah kembara mencari erti cinta yang sebenarnya. Yang selalu orang sebut-sebut sebagai cinta hakiki tu. Mungkin tanpa sedar kalian juga dalam rombongan itu. Cuba renung sekejap.

Nak takrifkan cinta secara tepat saya tak tahu. Sebab saya tak pernah lagi belajar tentang cinta secara khusus. Tapi sebagai insan yang normal, kita mesti dapat rasakan kewujudan satu naluri dalam diri yang kita pasti bahawa itulah cinta.

Cinta itu paduan antara kasih dan sayang. Ia fitrah insani anugerah Ilahi. Lantaran cinta timbul rasa ingin mengasihi dan dikasihi, ingin menyayangi dan disayangi.

Tapi dari mana datangnya cinta?

Sebagai seorang mukmin, kita meyakini bahawa Allah yang mencipta seluruh alam ini. Jadi cinta itu tak terkecuali. Ia adalah ciptaan Allah. Allah yang menjadikan cinta. Jadi Dialah sumber cinta yang sebenarnya. Ya, cinta hakiki yang selalu disebut-sebut tu.

Allah Pencipta cinta? Ya, itu pasti. Tapi Allah sumber cinta, apa buktinya?

Bukti? Kenapa saya lontarkan soalan ni. Huhu, susah nak jawab. Jika tak tepat pembuktian saya akan dipersalahkan. Tapi tak pe, saya cuba. Kalau salah kawan-kawan betulkan ye.

Kita cerita dulu.

"Ain, makanlah buah ni."

Saya suakan buah tembikai susu yang siap saya kupas, potong dan atur atas piring. Sepanjang hidup saya, tembikai susu di sini yang paling manis dan lemak saya rasakan. Uii, sedap kawan-kawan. Kalah tembikai susu di Malaysia.

"Tak nak ayu. Makanlah. Ain tak makan buah tu."

Sebenarnya saya tau dah si Ain ni tak makan buah tu. Saje saya pelawa, kot-kot terbuka hatinya nak merasa. Ye la, sape tak pelik. Dalam dunia ni ada juga orang yang tak makan Honey Dew yang menjadi kegemaran Sinyu dalam karton Doremon. Bila ditanya kenapa?

"Entahlah. Ain tak rasa nak."

Erm, apalagi nak dikata. Suka, gemar, minat, cinta itu tak boleh dipaksa-paksa.

Ya, cinta tak boleh dipaksa. Seribu alasan sekalipun tidak boleh memaksa kita menyintai sesuatu dan seribu alasan juga tidak bisa menghalang kita untuk menyintai sesuatu.

Cinta itu datang tanpa dipinta. Cinta itu hadir tanpa dipaksa. Nah, itulah bukti cinta itu sumbernya Allah. Allah Yang Maha Esa.

Bila Dia menghendaki cinta jatuh ke dalam hati kita terhadap sesuatu, sesiapapun dan apa jua sekalipun tidak akan mampu menghalang.

Begitu juga jika Dia tidak mahu ada cinta antara kita dan sesuatu, sesiapapun malah apa jua sekalipun tidak bisa memaksa cinta untuk hadir.

Erm, macam mana? Sudah terbuktikah Allah itu sumber cinta? Saya pasti kalian sendiri pernah merasa. Cuba renung-renung sejenak.

Cinta itu hidayah dan anugerah-Nya. Dialah sumber segala cinta.

Ada orang yang Allah kurniakan cinta kepada dunia. Ada orang yang Allah kurniakan cinta kepada akhirat.

Jadi, jika diri kita ini pencinta dunia dan ingin berubah menjadi pencinta akhirat; mohonlah kepada Allah kerana Dia sumber segala cinta.

Ada orang Allah kurniakan cinta kepada maksiat. Ada orang yang Allah kurniakan cinta kepada amal kebajikan.

Jadi jika kita ini pencinta maksiat dan ingin berubah kepada pencinta amal kebajikan; mintalah kepada Allah kerana Dialah sumber segala cinta.

Ada orang yang Allah kurniakan cinta kepada ilmu. Ada orang yang Allah kurniakan cinta kepada perjuangan.

Jadi jika kita bukan pencinta ilmu dan perjuangan dan kepingin menuju ke arah itu, maka mohonlah kepada Allah. Dialah sumber segala cinta.

Jika ternyata kita sudah siap menjadi seorang pencinta akhirat, amal kebajikan, ilmu dan perjuangan, maka bersyukurlah kerana itu semua terbit dari sumber segala cinta iaitu ALLAH.

Bila sudah meyakini Allah sumber cinta, kita akan kembali kepada-Nya sebelum mencintai sesuatu. Saat sedang mencintai pula kita sering pulang kepada-Nya meluahkan rasa syukur atas kurniaan itu. Nah, di situlah nilai cinta sebenarnya. Meletakkan cinta pada Dia. Menyerahkan cinta kepada-Nya.

Ternyata, "Dialah sumber cinta yang hakiki." "Dialah cinta yang hakiki." "Dialah Yang Hakiki."

Jika perhati perenggan di atas degan hati-hati, kita akan temui hakikat cinta yang kita cari-cari.

Selamat merenung.

1 ulasan:

coban said...

yes cinta itu ada lah hakiki dtg dari allah apa jua namanya cinta....cinta berbagai2 cinta dunia...cinta akhirat hanya kita as a human yg membentuk cinta yg d anugerahkan oleh ilahi pada kita...tiada paksaan dlm bercinta...tp satu yg kita perle paksa dlm diri kita iaitu cinta pada yg memberi cinta pada kita hanya dia....allah maha agung