Sunday, May 11, 2008

Kebenaran Murtad Wajar Dipertikaikan...

Saya ingin tegaskan di sini bahawa perbuatan keluar daripada Islam setelah menganutnya adalah haram dan berdosa besar. Dalam syariah Islam, mereka yang mengambil keputusan untuk murtad akan diberi tempoh untuk bertaubat dan dipujuk menarik balik keputusannya. Dalam tempoh itu juga, Qadhi atau hakim akan menghantar wakil untuk menyelesaikan krisis akidah yg dialami mungkin kerana kekeliruan atau kekangan hidup yang memaksa. Itu bukti toleransi Islam dalam hal ini. Tetapi seandainya usah menemui jalan buntu dan individu tersebut berdegil dengan keputusannya, maka syariat menghukumnya dibunuh lantaran kesan yang sangat membahayakan umat Islam. Ini ketegasan Islam dalam hududnya.

Saya tidak akan segan silu menyatakan ketegasan ini kerana ia nyata tuntas didokong hujjah al-Quran, Sunnah dan Ijma' Ulama'. Namun perlu difahami bahawa Malaysia bukan pengamal undang-undang hudud. Jadi ia tak perlu dipersoalkan kerana memang tidak akan dilaksanakan terhadap Siti Fatimah.

Saya tidak pula menuding kesalahan ini semata-mata kepada Siti Fatimah. Bahkan mengajak semua bermuhasabah dengan ketewasan ini.

Kes ini membuktikan tiada undang-undang yang tegas yang boleh menghalang seseorang memilih dan meninggalkan agama ini sesuka hati. Tuntutan terhadap undang-undang ini telah disuarakan bertahun lamanya tetapi kerana sikap melengah-lengah maka terjadilah apa yang tidak diingini selama ini. Secara tidak langsung kebenaran murtad ini telah meluluskan tuntutan Suruhanjaya Antara Agama (IRC) yang telah dikemukakan suatu masa dulu. Tak gitu???

Bagi saya kita semua harus bertanggungjawab dengan kekalahan ini. Sebagaimana komen yang diberikan oleh si penyokong sekularisme kepada tulisan saya yang di bawah. Kenapa selama ini kita tidak memberikan sokongan moral kepada Siti Fatimah, kenapa haknya terhadap zakat kita tidak berikan? Sampai bertahun-tahun kita abaikan sehingga akhirnya dia memilih untuk meninggalkan Islam kerana kezaliman kita itu. Tetapi benarkah ini puncanya?

Sepanjang saya mengikuti kes ini tak jumpa pula hal zakat diperkatakan. Atau mungkin saya ketinggalan saya harap si penyokong sekularisme boleh tunjukkan di mana kenyataan zakat sebagai punca beliau murtad.

Yang kita dapati pengakuan Siti Fatimah sendiri bahawa dia memeluk Islam bukan kerana keyakinannya tetapi kerana keinginan mengahwini lelaki muslim Iran. Akhirnya bila dia ditinggalkan maka riwayat Islamnya turut kunjung padam.

Jadi tidak adil saya menyalahkan MAIPP atau Hakim yang mulia kerana sudah jelas tiada keikhlasan di pihak Siti Fatimah sejak awal lagi. Ditambah faktor sikap tidak bertanggung jawab lelaki Iran itu. Bila awal perkara sudah kelam kabut maka tak hairanlah akhirnya jadi kucar lanar.

Yang pasti keputusan membenarkan murtad ini wajar dipertikaikan. Dan sekarang bukan masanya lagi untuk menuduh siapa juara kesalahan ini. Tuntutan kepada undang-undang yang memelihara ketuanan Islam perlu diperhebatkan sebelum muncul Siti Fatimah kedua dan seterusnya. Dan peluang untuk memperbetulkan kesilapan ini perlu diteroka sebelum wujud kesilapan seterusnya.

Soal siapa dahulu yang akan dicampakkan ke neraka saya tak tahu jawapannya. Mungkin saya dulu atau Siti Fatimah dulu atau si penyokong sekularisme dulu atau kita sama-sama dicampakkan serentak. Redha sahajalah...

1 ulasan:

alhadee said...

Aduh oh aduh...

Hak Zakat tue tak memerlukan Mualaf untuk menuntut baru kita beri.

Orang Islam bertanggungjawab beri. Itu hak dia. Kalau hak dia, kita mesti beri walaupun dia tak minta sekalipun. Tujuannnya adalah untuk melembutkan hati saudara-saudara baru, untuk membantu dia, untuk menunjukkan bahawa Islam mengambil berat.

Apabila seseorang Mualaf itu mengucapkan kalimah syahadah sahaja, hak dia terus ada.

Walaupun hal ini tak ditimbulkan di mahkamah dunia, di mahkamah akhirat macamana? Boleh terlepas ker soal hak dia nanti di dalam perhitungan Allah yang maha halus? Apa pun yang terjadi walau sebesar zarah atau atom pun tak akan terlepas dari pertimbangan dan perhintungan.

Allah itu maha adil.

Diturunkan syariat pada Nabi dengan syarat-syarat tertentu.

Sebagai contohnya, pada zaman Rasulullah, amat sukar untuk kita jumpa sahabat yang masih bujang atau tidak berkahwin.

Mana-mana sahabat yang belum ada calon, sahabat-sahabat yang lain sibuk carikan calon (match making). Bila dah ada calon ditanya pula kenapa tak kawin lagi. Kalau sebabnya tak ada duit, diberi nya duit untuk berkahwin. Siap tolong buat kenduri kahwin lagi. Kalau sebabnya keluarga tak setuju, sahabt pakat ramai2 pergi meminang dan pujuk keluarga perempuan. Nabi sendiri pernah pergi meminang untuk sahabat yang di tolak oleh keluarga perempuan. Lepas tu Nabi pergi kempen supaya Mas Kawin diletakkan serendah2 nya. Ramai yang ikut hinggalah ada yang kawin dgn mas kawin nya diajarkan surah2 Al-Quran sahaja.

Itu syariat nabi, kita dah ikut ker?

Konsep keadilan dalam Islam adalah Amal Maruf dan Nahi Munkar. Bukak jalan-jalan untuk yang halal seluas-luas nya sehingga tak ada alasan langsung untuk tak buat. Itu Amal Maruf.

Atas sebab itu, segala pintu kejahatan di tutup serapat2 nya. Zina di sebat 100 kali. Curi di potong tangan.

Konsep Amal Maruf dan Nahi Munkar mesti lah seimbang. Bukak jalan halal seluas-luasnya, tutup jalan haram serapat-rapatnya. Kalau tidak seimbang, maka jadi lah umat Islam hari ini sebagai orang-orang yang zalim. Zalim bermakna meletakkan sesuatu bukan pada tempatnya.

Jika nak kemaruk sangat Nahi Munkar sebagaimana zaman Nabi, boleh. Tapi mana Amal Maruf yang juga setara dengan yang Nabi buat?

Pejuang Islam hari ini tidak layak untuk bercakap soal hudud. Baik PAS, JIM, ABIM dan yang sewaktu dengan nya.

Sudah kan Cik Aisyah buat apa yang Nabi buat di atas? Cik Aisyah sendiri dah kawin ker? Dah tolong carikan jodoh yang baik untuk kawan yang masih single mingle? Dah tolong sponsor sekadar yang mampu untuk kawan kawin? Dah tolong adakan kenduri kawin? Dah tolong kawan yang ada masalah dengan keluarga jodoh? Dah kempen dengan kawan-kawan supaya mas kawin nanti letak rendah2 sangat macam zaman nabi?

Dah ker? Dah ker?

Kalau belum maknanya Cik Aisyah belum layak lagi untuk bercakap psal hudud. Belum layak lagi untuk bercakap psal negara Islam.

Sekarang kita tanya pulak, orang-orang Melayu dah ikut ker Amal Maruf setara Nabi?

Kalau belum, mereka pun tak layak. Orang Kelantan di bawah Tok Guru pun tak layak. Mas Kawin yang terendah di Malaysia kat sana tapi masih tinggi lagi berbanding zaman Nabi.

Saya dulu tak minat benda-benda macam nie. Sejak orang kemaruk sangat nak buat negara Islam, nak laksana hudud baru saya cari ilmu. Tengok2 rupanya orang yang mengaku pejuang Islam masih ramai tak layak nak bercakap psal Islam. Patut la Islam mudah jer kena serang teruk2. Tapi pastu kita menyalahkan orang yahudi, nasrani.

Kesian orang Melayu nie. Semua serba serbi tak pandai buat. Nak buat negara Islam pun tak pandai.

Orang Melayu tak layak nak jadi pewaris nabi. Nabi adil, Melayu zalim. Pilihan terbaik adalah sekularisme.

Ya Allah, sesungguhnya engkau Tuhan yang adil, sesungguhnya Muhammad bin Abdullah itu adil tetapi sesungguhnya Melayu itu zalim.

Maka engkau tarik kan kekuasaan dari tangan-tangan mereka ya Allah sebelum mereka membuat kerosakan di muka bumi ini dengan berselindung di sebalik nama mu.

Amin.