Friday, April 18, 2008

Al-Quran; Ayat-ayat Cinta Yang Dilupakan...




"Langkah pertama, kita mestilah menjadikan al-Quran kekasih kita. Dan kita mesti menganggapnya sbg seorang kekasih yg sangat cemburu. Bila kita tinggalkan dia sekali dia akan merajuk dan jika kita tinggalkannya banyak kali dia akan pergi meninggalkn kita pula kerana menganggap kita tak sanyangkannya lagi." Demikianlah sedikit sebanyak kalam Ustaz Firdaus yang terpahat di memori saat beliau memulakan pembentangannya di Seminar Menghafal al-Quran yang diadakan di markaz DPMI.

Betul juga kata ustaz tu. Kadang kala, hal yang simple pun kita buleh terlupa. Begitulah lumrahnya insan, kalau tidak pernah lupa bukan insan namanya.

Lantaran itu, untuk mengetahui siapa al-Quran di hati kita persoalan-persoalan ini perlu dihumbankan ke dalam benak fikiran supaya dijawab sejujurnya.

Pernahkah kita berusaha menjadikan al-Quran sebagai kekasih? Yang selalu didampingi, yang selalu ditatapi, yang selalu diingati, yang sentiasa disebut-sebut, diucapkan saban waktu dan ketika? Pernahkah kita merasai kepedihan atau keresahan lantaran kerinduan saat berpisah dengannya? Terkilankah hati saat ia dihina, difitnah dan diperlekehkan? Sama-samalah kita bermuhasabah.

Sungguh ia merupakan ayat-ayat cinta yang dilupakan. Tapi kenapa ya? Salah satu yang saya kira boleh jadi sebab musababnya kerana al-Quran itu berat. Apa buktinya? Ingat tak banyak kali peristiwa penurunan wahyu ke dada Nabi s.a.w yang terpaksa dilalui Baginda dengan dada brgemuruh dan tubuh yang berpeluh-peluh. Hal itu membayangkn betapa berat amanahnya untuk ditanggung oleh jiwa insan yang kerdil. Bayangkanlah amanah yang tidak sanggup dipikul oleh gunung-ganang dan bukit-bukau bahkan lebih merelakan zat mereka hancur berderai daripada memikul amanah yang besar ini.

Lantaran itu, tidak salah andaian bahawa al-Quran itu berat lidah kita membacanya, berat tubuh kita mengamalkannya, berat otak kita mengingatnya. Kerana semua itu bergantung kepada suci murni hati seseorang.

"Ustaz, berapa kali berlaku peristiwa belah dada Nabi s.a.w?" Suatu pagi saya lontarkan soalan itu kepada Ustz Nazrul.

"Ada riwayat yang mengatakan Nabi s.a.w dibelah dadanya 3 kali. Pertama, ketika di bawah asuhan Halimah Sa'diah. Kedua, ketika menerima wahyu pertama di gua Hira' dan ketiga sebelum berlaku peristiwa Isra' Mi'raj." Jawab Ustz Nazrul.

Bila difikir-fikirkan, benar cikgu kata bahawa peristiwa belah dada itu adalah simbolik dan petunjuk untuk umat Islam supaya mereka menyucikan hati. Maka nyatalah hati yang kotor tidak layak di diami oleh Kalam Allah yang suci. Lantaran itu, seluruh anggota menjadi kelu dan kedu terhadap al-Quran kerana sang Raja Hati tak mampu lagi mengajukn titah perintah dek terbuta matanya dari melihat keindahan dan kemilauan Nur al-Quran.

Untuk mengucapkan satu kalimah al-Quran, kita terlalu mengharapkan belas kasihan dan rahmat Allah taala. Allah lah yang mempermudahkan lidah kita membaca ayat-ayatnya, tubuh kita melaksanakan intipatinya, dan otak kita mengingati susunan dan tertibnya. Ternyata itu semua tidak mudah melainkan kepada mereka yang dipermudahkan oleh Allah taala saja.

Lantaran keberatan inilah al-Quran menjadi ayat-ayat cinta yg dilupakan.

0 ulasan: