Monday, April 28, 2008

Kerana Sebatang Sudu...

Di hening pagi yang damai
tenang ceria dan bahagia
tiba-tiba hatiku tersentak
sudu plastikku yang jernih itu
patah!!!
Angkara siapakah ini???
Oh Tuhan, sakitnya hatiku!!!
Oh Tuhan, mengapa Engkau uji
diriku begini???

Kerana sebatang sudu
aku jadi tak menentu
lidahku kelu
hatiku terkedu
otakku beku
jantungku menderu.

Kerana sebatang sudu
aku jadi haru biru
fikiranku celaru
jiwaku buntu.

Kerana sebatang sudu
aku jadi lupa
untuk berbaik sangka
lidahku melulu
"Oh, satu-satu dia nak buat kat aku."

Kerana sebatang sudu
aku jadi alpa
hakikat segalanya milik Dia
Dia Yang Maha Esa
yang ada bagiku
hanya pinjaman.

Sedarlah aku
besarnya sebatang sudu itu di hatiku
lantas aku terleka
dunia ini dan seluruh isinya
tidak sampai nilai
sehelai sayap nyamuk
di sisi-Nya.

Kerana kesabaranku
atas kepatahan sebatang sudu
moga Allah memberi hidayah bagiku
kerana itu lebih berharga buatku
daripada sebatang sudu
yang hanya berkerja
mengacau kopiku.

Ya Allah
ampunkan dosaku
yang membiarkan sebatang sudu
bertakhta di hatiku...


Sajak merapu ilhamku buat diriku.. Hu hu..

0 ulasan: